loading...
وبلاگ جذاب ترین
محمد تکلو بازدید : 42 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 نظرات (1)


رویا یک واقعیت است

 

ممكن است خيال شود آن چه انسان در عالم خواب مشاهد مى كند بدون استثناء قابل خدشه بوده و منشاء همه آنها خيالات باطل روزانه است كه در شب روح انسان را به خود مشغول مى دارد، در صورتى كه به عقيده حكما: خواب اتصال روح انسان بعالم غيب ما فوق الطبيعه و كشف مغيبات است.
و در اينكه بسيارى از روياها يك حقيقت و واقعيت انكارناپذير است و در بسيارى موارد رويا كاشف امورى نسبت به آينده است ، هيچ شك و ترديدى وجود ندارد.
مرحوم كلينى در كتاب كافى به نقل از حضرت رضا (ع ) آورده است :
سيره دائمى و مستمر حضرت خاتم الانبياء (ص ) اين چنين بود كه هر روز صبح به اصحاب خود مى فرمودند: آيا بشارت خوبى هست ؟ و مقصودشان از اين كلام اين بوده كه آيا كسى خواب خوبى ديده است؟.

و در همان كتاب به نقل از حضرت امام باقر عليه السلام آورده است :
مردى از رسول خدا(ص ) در مورد آيه شريفه لهم البشرى فى الحياة الدنيا سوال كرد كه مقصود از بشارت در دنيا چيست ؟

رسول خدا (ص ) در جواب فرمودند: مقصود روياهاى صادقى است كه مؤ من مى بيند و تعبير نيك آنها بشارتى است براى آنها.
از دو حديث فوق استفاده شد كه روياهاى صادق در حديث اول صريحا به عنوان مبشرات ؛ يعنى خوابهاى خوبى كه حامل بشارت براى مؤ من است معرفى شده و در حديث دوم ، رسول خدا (ص ) بشارت در سوره يونس ‍را به رؤ ياهاى صادق مؤ من تفسير فرموده كه حقايقى را نسبت به آينده به مؤ من مى فهماند و اين هر دو، دليل بر اين است كه يك قسم از رؤ يا حقيقت دارد و يك واقعيت است ، نه اينكه تصور شود همه انواع رؤ ياها بجز خيالات باطل چيز ديگرى نيستند.

علت پيدايش رؤ يا

شايد اكثريت قريب به اتفاق مردم جهان كه با پديده خواب ديدن (رؤ يا) آشنايى دارند خيال كنند رؤ يا چيزى است كه جزء خلقت و سرشت بشر بوده و همزمان با خلقت حضرت آدم (ع ) خواب ديدن (رؤ يا) نيز خلق شده و انسانهاى اوليه هم حقايق و واقعياتى را در خواب مى ديده اند، در صورتى كه از كلمات و سخنان ائمه معصومين سلام الله عليهم خلاف اين تصور استفاده مى شود{تفسير نورالثقلين از جلد هشتم كافى بنقل از حضرت موسى بن جعفر(ع ) مى گويد:}

درابتداء خلقت انسان ديدن در خواب (رويا) وجود نداشته ولى بعد بوجود آمده است رواى حديث مى گويد: به حضرت گفتم : چه علتى داشت ؟

 حضرت فرمود: خداوند تبارك و تعالى پيامبرى براى هدايت مردم آن زمان فرستاد، او نيز مردم زمان خود را به عبادت و اطاعت از خداوند فرا خواند، گفتند: اگر عبادت كنيم چه بهره اى خواهيم برد؟پيامبر گفت : اگر اطاعت كنيد شما را داخل بهشت مى كند و اگر نافرمانى كنيد شما را به جهنم مى برد.پرسيدند: بهشت و جهنم چيست ؟ براى آنها توضيح داد.گفتند: چه وقت است ؟ گفت : پس از مرگ .گفتند: بسيار ديده ايم كه پس از مرگ استخوانهاى مردگان پوسيده و بدن هاى آنها از ميان مى رود و خلاصه هر چه بيشتر براى آنها توضيح مى داد و آنها را موعظه مى كرد، بيشتر آن حضرت را انكار مى كردند تا اينكه خداوند ديدن در خواب (رويا) را بر آنها ايجاد فرمود و از اين پس هر وقت به خواب مى رفتند مناظرى را در خواب مشاهده مى كردند.

 پيش پيامبر آمدند و آنچه را در خواب ديده بودند تعبير آنرا از او پرسيدند، پيامبر تعبير خواب آنها را بيان كرد و سپس فرمود: همين طورى كه هنگام خواب روح از بدن شما خارج مى شود و به جاهاى مختلفى مى رود و انواع غذاهاى را مى خورد و... وقت مردن ، روح انسان بطور كلى از بدن خارج شده و همچنان باقى است و از نعمت هاى خدا بهره مند مى شود تا وقتى قيامت بر پا شود، اين بدنها را دوباره زنده مى كند و به بهشت و يا جهنم مى برد و فرمود:

خداوند خواسته است با اين رؤ ياها حجت را بر شما تمام كند و به شما بفهماند: گر چه بدن هاى شما مى پوسد ولى روح زنده و سالم است و در انتظار قيامت بسر مى برد.
انواع رؤ ياها

طبق احاديث اهل بيت (ع ) رؤ يا به سه قسم تقسيم شده است كه فقط يك قسم از آن ، مورد بحث است .

مرحوم كلينى در كتاب كافى به نقل از تفسير على بن ابراهيم آورده است :
حضرت صادق (ع ) فرمودند: رؤ يا بر سه قسم است :

يكى خوابى كه در آن از خداوند بر مؤ منان بشارت است

دوم خوابى كه از شيطان ، ترس و وحشت است

و سوم خوابى كه خيالات است و در آن بهره اى وجود ندارد.

پس در اين حديث و نظائر آن خواب را بر سه قسم تقسيم نموده كه يك قسم از آن رؤ ياهاى صادق است . سخن ما نيز از اين پس ، پيرامون رؤ ياهاى صادق است .

شرايط رؤ ياهاى صادق

اين گونه نيست كه هر رؤ يايى ، رؤ ياى صادق و داراى بشارت باشد، بلكه رؤ ياى صادق داراى شرائطى است كه در برخى احاديث معتبر بيان شده است .
{مرحوم شيخ كلينى در حديث طولانى به نقل از ابابصير}

 از حضرت امام صادق (ع ) كلامى را در اين ارتباط نقل نموده: حضرت فرمودند: اما رؤ ياى صادق بعد از دو سوم شب و قبل از سحر است كه ملائكه نيز حاضر مى شوند، اين رؤ ياى صادق است و انشاءالله تخلف پذير نيست مگر اينكه خواب بيننده جنب باشد و يا بدون وضو خوابيده و نام خداى متعال را بر زبان جارى نكرده باشد.
حديث مذكور براى رؤ ياى صادق سه شرط ذكر نموده :
الف : رؤ ياى صادق در ثلث سوم شب (قبل از سحر) واقع مى شود.
ب : خواب بيننده بايد اگر جنب است غسل كند و اگر جنب نيست با وضو بخوابد.

ج : هنگام خوابيدن بسم الله الرحمن الرحيم بگويد، با اين شرائط ملائكه حضور مى يابند و در طول مدتى كه مؤ من خوابيده ملائكه همراه هستند و اگر در اين حال خواب ببيند، آن رؤ يا، رؤ ياى صادقى است كه انسان به آن خواهد رسيد انشاء الله .

شرايط تعبير كنندگان رؤ يا

از اين نظر كه همه مردم در مورد تعبير خواب اطلاعات كافى ندارند ناگزير بايد براى فهميدن تعبير خوابهاى خود به كسانى كه عالم به تعبير خواب هستند مراجعه كنند.و چون رؤ يا براى خواب بيننده سرى از اسرار است لذا صاحب رؤ يا نبايد رؤ ياى خود را براى كسى مطرح نمايد.از اينرو در اخبار و احاديث و برخى آيات قرآن شريف براى تعبير كنندگان رؤ يا شرائطى را در نظر گرفته اند صاحبان رؤ يا بايد با در نظر گرفتن اين شرائط رؤ ياى خود را براى افراد مطرح نمايند.
1- مرحوم كلينى در كتاب كافى بنقل از حضرت باقر عليه السلام آورده است :
كار هميشگى پيامبر خدا(ص ) بود كه مى فرمود: رؤ ياى مؤ من بالاى سر او ميان آسمان و زمين در حركت است تا اينكه خود و يا ديگرى آنرا تعبير كند كه پس از تعبير گريبان گير او مى شود، پس خوابهاى خود را براى مؤ منين خردمند بازگو كنيد.
2- باز در همان كتاب به نقل از حضرت صادق عليه السلام آورده است :
پيامبر خدا (ص ) فرمود: رؤ ياى مؤ من به جز براى مؤ منى كه از حسد و زنا بدور باشد مطرح نمى شود.
3- خداوند متعال از زبان يعقوب به فرزندش يوسف در قرآن شريف چنين آورده است :
يعقوب پس از آنكه روياى فرزندش يوسف را شنيد به او گفت : فرزندم روياى خود را براى برادرانت بازگو نكن كه درمورد تو حسد مى ورزند، شيطان هم براى انسان دشمنى آشكار است.
ملاحظه مى فرمائيد كه رسول خدا(ص ) در حديث اول صاحبان رويا را از اينكه روياى خود را براى هر كسى نقل كنند جلوگيرى فرموده و شرط تعبير كننده خواب را من يعقل صاحب تعقل و درايت دانسته ، و در حديث دوم ، سه شرط ديگر به آن اضافه كرده و فرموده به جز براى مومنى كه از حسد و زنا دور باشد روياى خود را نقل نكنيد؛ يعنى تعبير كننده بايد مومن باشد آنهم نه مومن حسود و نه مومن زناكار، بلكه مومنى كه از رذايل اخلاقى پاك باشد و كينه و حسد به خود راه ندهد.

يعقوب (ع ) نيز چون مى داند برادران يوسف افراد حسود و كينه توز هستند يوسف صديق (ع ) را از كينه بخواهد خوابش را براى برادران خود نقل كند نهى مى كند.
از طرف ديگر همان گونه كه در حديث اول آمده ، رويا تا قبل از تعبير دور سر صاحبش مى چرخد و به هر نحوى تعبير شود همانطور عملى مى گردد.در اين مورد نيز در حديث ديگرى از كتاب كافى به نقل از حضرت موسى بن جعفر (ع ) آمده است :
درزمان رسول خدا(ص ) زنى كه شوهرش در مسافرت بود در خواب ديد تير سقف منزلش شكسته ، پيش رسول خدا(ص ) آمد و از تعبى آن جويا شد.حضرت فرمود شوهرت از مسافرت باز مى گردد و هم اينطور هم شد، مرتبه دوم كه مجددا شوهرش به مسافرت رفته بود همين خواب را ديد، باز پيش رسول خدا آمد و آن حضرت همان تعبير را براى او بيان فرمود و همان هم شد.باز براى مرتبه سوم شوهرش به سفر رفته بود و آن زن همان خواب را ديد، به قصد رفتن نزد رسول خدا(ص ) از منزل خارج شد و در بين راه به مرد نالايقى برخورد كرد، خواب خود را براى او نقل كرد، آن مرد بد طينت خواب وى را اين گونه تعبير كرد كه : شوهرت از دنيا مى رود و خبر مرگ او را براى تو مى آورند زن ناراحت شده داستان را نزد رسول خدا(ص ) برد، حضرت فرمود: چرا آن مرد روياى زن را به خير و خوبى تعبير نكرد؟!
سخن رسول خدا(ص ) در اين حديث كنايه از اين است كه : رويا را به هر نحوى تعبير كنند همان گونه پياده مى شود.بنابراين مسئله مهم در تعبير خواب اين است كه صاحب رويا به شرايط تعبير كننده خواب توجه كند و روياى خود را با هر كس و ناكسى در ميان نگذارد.

روياهاى صادق قرآن

چون سخن ما در اين باب پيرامون اهميت دادن به روياهاى صادق بود لذا براى اهميت بيشتر به برخى از روياهاى صادق قرآن نيز اشاره مى كنيم :
1- خوابى است كه حضرت ابراهيم (ع ) در مورد قربانى نمودن فرزندش ‍ حضرت اسماعيل (ع ) مى بيند و قرآن شريف از اين رويا چنين ياد فرموده :
وقتى حضرت ابراهيم (ع ) با فرزندش اسماعيل (ع ) به سعى شتافت به او گفت : اى فرزندم ، در عالم خواب چنين ديدم كه تو را قربانى مى كنم ، نظر تو چيست ؟ پسر جواب داد: هر آنچه ماموريت يافته اى انجام ده ، انشاء الله مرا در اين امر جابر خواهى يافت .

 

 

آن عده از افرادى كه رويا را تراوشات قوه مخيله انسان می دانند، طبيعى است كه وقتى اين رويا را مى شنوند نمى توانند تحليل كنند و آن را با قوه مخيله مربوط مى دانند، در صورتى كه چون فعاليتهاى روزمره فردى مثل حضرت ابراهيم (ع ) با قتل فرزند، كمترين ارتباطى ندارد و قبل نفس ، مخصوصا قتل نفس فرزند دلبندى همچون اسماعيل از نظر حضرت ابراهيم (ع ) كه يكى از پيامبران بزرگ الهى است مردود بوده و تخيل چنين كارى براى آن حضرت از محالات است و طبيعى است كه اگر فردى چون حضرت ابراهيم (ع ) چنين خوابى ببيند جنبه ملكوتى دارد و در حقيقت وحى الهى است كه به اين صورت ظهور و بروز كرده است ؛ زيرا پيامبران از روياهائى كه جنبه شيطانى و يا اضغاث و احلام داشته باشد بدور هستند، و لذا وقتى روياى خود را براى فرزندش اسماعيل (ع ) بيان كرد، او نيز آنرا وحى الهى تلقى نمود و گفت : هر آنچه ماموريت يافته اى عمل نما اميد است مرا بر آن صابر بينى .

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سعید در تاریخ 1348/10/11 و 23:21 دقیقه ارسال شده است

سلام تشکر میکنم از مطالب خوبتون


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به وبلاگ جذاب ترین خوش آمدید.لطفا نظر بدهید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود سنتر عکس رایگان" alt="اس ام روز پدر و ولادت حضرت علی(ع).پیامک روز پدر" title="اس ام روز پدر و ولادت حضرت علی(ع).پیامک روز پدر" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">اس ام روز پدر و ولادت حضرت علی(ع).پیامک روز پدر
    سه شنبه 09 خرداد 1391
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 95
  • بازدید کلی : 1,795